Informator o muzeach w polsce, podstawowe informacje, lokalizacje na mapie, opinie, komentarze.
 

Lokalizacje na mapie

Informacje o muzeach kolejnictwa w Polsce. opinie, komentarze.

Muzeum Kolei Wąskotorowej

Muzeum w Wenecji, koło Żnina to skansen parowozów, wagonów i pojazdów trakcyjnych na tor o szerokości zaledwie 600 mm. Muzeum posiada największą kolekcję w Europie tego typu zabytkowych obiektów - 17 parowozów, z których najstarszy pochodzi z 1899 roku, a kilka z okresu I wojny światowej, i ponad 60 innych pojazdów szynowych - lokomotywy spalinowe, drezyny motorowe i ręczne, wagony dwu i czteroosiowe do przewozu różnych towarów - wózki leśne, wagoniki węglarki, kolebki, towarowe kryte, wagon cysterna i wagony osobowe. Tabor kolejowy w weneckim skansenie prezentowany jest w formie "dużego dworca małej kolejki" wraz z urządzeniami technicznymi służącymi kolejom wąskotorowym: rogatki z domkiem dróżnika, obrotnica z 1908 roku, żuraw wodny do przewozów, rozjazdy różnego typu, zwrotnice itp.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Kolej górnośląska o szerokości toru 785 mm jest najstarszą nieprzerwanie czynną koleją wąskotorową na świecie. W 1851 roku powstały pierwsze odcinki używanych do dziś szlaków. W 1855 roku uruchomiono tu pierwsze seryjnie wyprodukowane wąskotorowe parowozy. Koleje konne, legendarne "rosbanki" powstały na Górnym Śląsku już na przełomie XVIII i XIX stulecia. Pierwsze odcinki powstały w 1853 roku łącząc Tarnowskie Góry z Wirkiem przez Repty, Karb, Bobrek, Orzegów, Chebzie, Nowy Bytom oraz Karb z Zawodziem, Szopienicami i Janowem przez Rozbark, Chorzów, Siemianowice Śląskie i Bogucice. Przez ponad 100 lat górnośląska "rosbanka" zwiększała przewozy i była dochodowa lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów. Ostatnim obsługiwanym zakładem przemysłowym była Elektrownia Chorzów, a ostatni transport miał miejsce 16 maja 2001.

Muzeum Historii Kolei w Częstochowie

Muzeum Historii Kolei, znajduje się w budynku dworca Częstochowa Stradom. Muzeum otwarto uroczyście w dniu 23 marca 2001 roku. Ekspozycja Muzeum Historii Kolei obejmuje: lampy kolejowe, tabliczki pochodzące z wagonów i lokomotyw, elementy wyposażenia pracowników kolei, sprzęt torowy, historyczne szyny, sprzęt teletechniczny, elementy wyposażenia kas biletowych (szafy biletowe, kasowniki), mundury i elementy mundurów kolejarskich, historyczne dokumenty kolejowe, plany, dokumentacje, monografie: linii kolejowych, taboru, dworców, zdjęcia dokumentujące historię i współczesność kolei, odznaczenia, dokumenty osobiste itp. związane z koleją i kolejarzami, inne pamiątki związane z koleją, pamiątki po kolejarzach - żołnierzach, przekazane przez koło ZBOWiD, modele kolejowe . Muzeum objęło opieką zabytkowe parowozy będące zabytkami techniki - ustawiony na dworcu Częstochowa Główna parowóz Tkt-48 151, oraz Ol-49 20, ustawiony w okolicach lokomotywowni.

Ełcka Kolej Wąskotorowa

Wybudowana w latach 1910-1917. W 1992r. Wpisana do rejestru zabytków. Obecnie wykorzystywana jest do przewozów turystycznych. Pociągi mogą kursować na całej trasie wąskotorówki (48 km), jednak dla potrzeb turystów najczęściej wykorzystywana jest tylko jej część. W Ełku znajduje się osobna stacja kolei wąskotorowej - Ełk Wąskotorowy, położona w pobliżu stacji głównej PKP. W budynku funkcjonuje niewielkie muzeum poświęcone historii ełckiego węzła kolejowego. Pomieszczenie z ekspozycją zabytków kolejnictwa jest stosunkowo małe, ale zgromadzonych zostało tutaj wiele, bardzo, bardzo ciekawych pamiątek. Od dawnego urządzenia do datowania kartonowych biletów, przez miniaturowe modele lokomotyw, po zbiór przedmiotów używanych niegdyś dzień w pracy konduktorów, zawiadowców, dróżników. Wystawa taboru, zlokalizowana jest na bocznych torach stacji. Na stacji panuje co najmniej niepowtarzalny klimat. Można wejść prawie wszędzie, obejrzeć z bliska każdy pojedynczy wagon czy lokomotywę.

Skansen Kolejowy w Pyskowicach

Skansen kolejowy zlokalizowany jest koło dworca kolejowego w Pyskowicach. Powstał na bazie kompleksu budynków hali wachlarzowej i wagonowej. Skansen prowadzi Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów, które powstało w 1998 r. Celem Towarzystwa jest stworzenie, na bazie nieczynnej lokomotywowni Pyskowice skansenu taboru kolejowego, ukazującego historię rozwoju kolejnictwa, które przez półtora wieku kształtowało i napędzało śląski przemysł i handel. W skansenie znajduje się ponad 60 unikalnych eksponatów, wśród nich należywymienić: parowozy: Ol49, TKh, TKp, TKt48, Pt47, Ty2, Ty42, Ty43, Ty45, Ty51; lokomotywy spalinowe: Kö 0130, 409Da, Ls40, Ls60, Ls300, LDH70, LDH180; wagony towarowe i osobowe, Elektryczny Zespół Trakcyjny EW90, dźwig EDK300 i inne. Kolekcję parowozów wzbogaciły m.in. eksponaty z Łaz i likwidowanego skansenu w Krzeszowicach. Skansen kolejowy w Pyskowicach to jedyny taki obiekt na Śląsku.

Wystawa Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej

Muzeum otwarto w 1993 roku na terenie ok.5,5 tys.m2, jako Stałą Wystawę Pomorskich Kolei Wąskotorowych w Gryficach. W dwóch salach wystawowych prezentowana jest historia kolei wąskotorowych na Pomorzu Zachodnim. Na torach i placu wystawowym eksponowany jest tabor (parowozy, wagony osobowe i towarowe), urządzenia, maszyny i inne.Do najciekawszych eksponatów taborowych należy zaliczyć m.innymi parowóz serii Tyn6, zbudowany w roku 1927 w zakładach „VULCAN" w Szczecinie, Ty9785 zbudowany w 1921 r. w fabryce „Orenstein i Koppel" w Berlinie, wagon osobowy z 1904 r. zbudowany w Fabryce Wagonów w Görlitz, pługi odśnieżne, podnośniki i wiele innych. Na terenie muzeum znajduje się czynna obrotnica dla parowozów. Układ torowy ma łączność z torami Gryfickiej Kolejki Wąskotorowej.