Informator o muzeach w polsce, podstawowe informacje, lokalizacje na mapie, opinie, komentarze.
 

Lokalizacje na mapie

Informacje o muzeach motoryzacji w Polsce, opinie, komentarze.

Muzeum Motoryzacji i Techniki w Białymstoku

Muzeum mieści się na tzw. Węglówce (ul. Węglowa 8), w byłym wojskowym magazynie o powierzchni 800 m² na terenie byłej jednostki Wojska Polskiego. Muzeum powstało dzięki staraniom pasjonatów ze Stowarzyszenia Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki "Moto Retro”. Wszystkie eksponaty są własnością kolekcjonerów, którzy pieczołowicie restaurują posiadane pojazdy, by później pokazać ich piękno. Eksponaty Muzeum to: motocykle z lat 1920-1981, samochody z lat 1930-1981 oraz prototypy, między innymi: Fiat 1100 z 1939 roku, Warszawa M-20, prototyp Fiata 126p 650NP z silnikiem z przodu, zabytkowe rowery, eksponaty dawnej komunikacji miejskiej, kolejnictwa oraz pożarnictwa, rekonstrukcje militarne, militaria oraz zabytkowe radioodbiorniki oraz sprzęt TV i łącznościowy. Warto zwrócić uwagę m.in. na jeden z trzech zachowanych na świecie, kabriolet Adler Trumph, drugi z samochodowych rodzynków to pieczołowicie oddrestaurowany przez właściciela - Opel P-4.

Muzeum Motoryzacji w Bielsku-Białej

Muzeum zostało założone w 2006 roku, gromadzi zabytkowe samochody i motocykle. Eksponaty umieszczono w zaadaptowanych halach dawnej przetwórni owoców. Obecnie w muzeum znajduje się kilkanaście pojazdów oraz kilka motocykli. Perełką wśród zbiorów jest BMW z lat 30-tych. Jedyny taki egzemplarz w Polsce. Z międzywojnia pochodzi również prezentowany Mercedes i Opel. Nieco młodsze, prezentowane w muzeum auta, to choćby Volvo Combi, Fiat 1100, Warszawa, Moskwicz, Citroen 2CV i Renault Floriode. Ciekawie prezentuje się również rower Opla. Przedwojenny rower, z zachowanymi wszystkimi oryginalnymi częściami (nawet pompka, dzwonek i dynamo), przypomina fascynatom motoryzacji, że niemiecki koncern rozpoczynał swoje istnienie na rynku właśnie jako producent jednośladów napędzanych siłą ludzkich mięśni, a nie silnikiem.

Gdyńskie Muzeum Motoryzacji

W muzeum udało się zgromadzić dziesięć archaicznych samochodów i aż 26 motocykli, z których większość pamięta okres międzywojenny. Są to m.in. polskie pojazdy Sokół, amerykański, policyjny Indian 341, ponadto motocykle niemieckie, angielskie, belgijskie i francuskie. Najstarszy z nich, Raleigh, pochodzi aż z 1918 roku! Przekazał je w główniej mierze kolekcjoner Witold Ciążkowski. Wśród samochodów dominują mercedesy, jest także niezwykle ciekawy Ford V8 Super de Lux z 1946 roku, Adler Favorit z roku 1927, DKW Super Roadster, wyprodukowany trzy lata przed wybuchem II wojny światowej oraz Fiat 500 z partii zmontowanej jeszcze przed wojną w Polsce. Najstarszym w waszych zbiorach jest motocykl Raleigh z 1918 roku, czyli jeszcze z czasów I wojny światowej.

Strefa Historii Świdnik

Muzeum mieści się w budynku Galerii "Venus". W muzeum można zobaczyć m.in. pierwszy egzemplarz z 1954 roku. Niedaleko stoi dwumilionowy model. Jest też okaz, którym krakowski student Marek Michel objechał świat w latach 70. XX wieku. W sumie muzeum ma 23 motocykle. 16 maszyn wypożyczył do muzeum PZL Świdnik (kiedyś WSK), resztę przekazali prywatni miłośnicy tych jednośladów. Ściany sal wystawowych zdobią strony z kalendarzy ze zdjęciami WSK-ek. Na wystawie zobaczyć można również unikalne motocykle jak model Sarenka III. Ten zabudowany egzemplarz nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji, bo tłoczenie blachy okazało się dla fabryki nieopłacalne. Wśród zbiorów znalazły się też inne prototypowe pojazdy. Np. model wueski 50 z 1983 roku, motoroweru, który miał być konkurencją ówczesnej motorynki. Jest to jedyny egzemplarz, jaki został wyprodukowany w świdnickiej fabryce. Można zobaczyć również prototypowy M19 "Kos" W latach 1966-1967 wyprodukowano tylko 12 sztuk tego motocykla.

Muzeum Motoryzacji w Poznaniu

Muzeum Motoryzacji mieści się w pawilonie nr. 2 na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Na powierzchni 600 metrów kw., obejrzeć można ok. 30 eksponatów - samochodów, motocykli i rowerów. Ponieważ sala muzealna jest niewielka, w muzeum znajduje się tylko część z około 200 sztuk eksponatów, a ekspozycja zmienia się kilka razy w roku (najczęściej wiosną i jesienią). Najcenniejszym samochodem w muzeum jest Mercedes 190 SL, który został wyprodukowany w 1957 roku w Niemczech. Rozwija maksymalna prędkość 172 km/h, ma moc 105 KM. Jedynym niejeżdżącym eksponatem w muzeum jest model samochodu Tarpan, zaprojektowany oraz wykonany z drewna w skali 1-1 przez fabrykę Fiata w Turynie w 1979 roku. Wydarzenia z roku 1980 oraz wprowadzenie stanu wojennego uniemożliwiły uruchomienie montażu tego samochodu. Samochód przeznaczony był dla 5 osób i 500 kg ładunku. W muzeum znajdują się również motocykle - polskie i zagraniczne, a także replika bicykla z 1865 roku wyprodukowanego w Wielkiej Brytanii.

Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach

Muzeum Motoryzacji zostało otwarte w 1995r w Otrębusach pod Warszawą. Obecnie wśród zbiorów znajduje się ok. 300 zabytkowych pojazdów. Najstarszym pojazdem jest traktor TITAN produkcji USA z 1895r. Najstarszy pojazd ciężarowy: Mercedes z 1913r. A osobowy FIAT z 1919r. Wśród eksponatów są samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, samoloty , wózki dziecięce, rowery , motocykle, a także sprawne czołgi. W obecnej chwili w trakcie rekonstrukcji jest kilkadziesiąt pojazdów w tym słynny Polski czołg 7TP i czołg zwiadowczy TKS. Prawdziwym rarytasem jest ZIS kabriolet J. Stalina, Mercedes 170V Lody Halamy, również kabriolet i wiele innych aut jakimi jeździli Elvis Presley, Marilyn Monroe czy Jan Kiepura.