Informator o muzeach w polsce, podstawowe informacje, lokalizacje na mapie, opinie, komentarze.
 

Muzea w Wałbrzychu i okolicy

Lokalizacje na mapie

Podstawowe informacje o muzeach w Wałbrzychu i okolicy, lokalizacje na mapie, opinie, komentarze.

Kopalnia Węgla Nowa Ruda

Pierwsze informacje o wydobyciu węgla w okolicach Nowej Rudy pochodzą z początku XV w. i tutejsze kopalnie należą do jednych z najstarszych w Polsce. W budynku Muzeum, w czterech salach wystawowych zgromadzono eksponaty ze wszystkich dziedzin górnictwa podziemnego, np. modele maszyn i sprzęt zabezpieczający wraz z rozmaitymi typami ładunków strzałowych i aparatów ucieczkowych. Zapoznać tu się można również z różnymi modelami obudów górniczych. Do zwiedzania udostępniona jest także oryginalna dyspozytornia, stanowiąca niegdyś centrum kierowania kopalnią. W nadziemnym kompleksie górniczym można także zobaczyć unikalne na skalę światową, piece i wieże szybowe. Jest to jeden z nielicznych zachowanych w tak doskonałym stanie XIX-wiecznych obiektów przemysłowo-wydobywczych. Ciekawostką i wielką atrakcją kopalni jest duch – skarbnik, strzegący tajemnic kopalni. Do dziś mieszka on w sztolni i straszy przybyłych turystów.

Muzeum Broni i Militariów w Świdnicy

Muzeum powstało w 2001 roku z inicjatywy Stanisława Gabrysia - kolekcjonera i miłośnika broni palnej i białej, artyleryjskiej, mundurów i odznaczeń wojskowych. W Muzeum zgromadzono ponad 1000 sztuk militariów, w tym około 150 sztuk broni strzeleckiej, maszynowej i przeciwpancernej od pierwszych karabinów iglicowych XIX wieku do broni lat pięćdziesiątych XX wieku. Najwięcej eksponatów pochodzi z okresu II wojny światowej. Na wystawie prezentowane są pierwsze karabiny maszynowe I i II wojny światowej, RKM-y i UKM-y okresu międzywojennego i okresu II wojny światowej, oraz różnego typu karabinki, pistolety, rewolwery, pistolety maszynowe ( niektóre z egzemplarzy są unikalnymi w skali krajowej ), moździerze, moździerze okopowe ( 10 sztuk ). Jeden z ostatnich nabytków muzeum - Stacja radarowa RW - 31. Stacja wykrywa obiekty z odległości 240 km i 80 km wysokości. Stacja składa się z trzech pojazdów - Tatra 148.

Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy

Muzeum powstało w 1966 roku. Mieści się w dawnym świdnickim ratuszu. Muzeum gromadzi zbiory dotyczące historii Świdnicy, dawnego kupiectwa oraz metrologiczne. Dział Dawnego Kupiectwa gromadzi zabytki związane z dawnym handlem. Największą ich grupę stanowią opakowania - przede wszystkim butelki. Wykonane są przeważnie z różnych odmian szkła, a także z kamionki i porcelany. Pochodzą najczęściej z XIX i pocz. XX w. Interesującą grupę tworzą kamionkowe flaszki i gąsiorki po likierach i wódkach, tak charakterystyczne dla obszarów Śląska i wielu miast Polski. Dział historii Świdnicy zajmuje się gromadzeniem zabytków i informacji o mieście jak również upowszechnianiem jej dziejów. Ekspozycja poświęcona historii Świdnicy znajduje się w najbardziej reprezentacyjnym pomieszczeniu dawnego, średniowiecznego ratusza – w Sali Rajców. W sali eksponowane są zabytki ruchome pokazujące dzieje miasta, m.in. cechowe tłoki pieczętne, reprezentacyjne cynowe naczynia, tarcze trumienne, statuty cechowe, itp.

Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy

Głównym zadaniem Muzeum jest gromadzenie materiałów źródłowych do historii kompleksu KL Gross-Rosen, prowadzenie badań naukowych i upowszechnianie wiedzy historycznej oraz zabezpieczanie pozostałości poobozowych i udostępnianie ich zwiedzającym. Na terenie obozu istniały odgrodzone części, m.in. obóz kobiecy. W 1944 roku KL Gross-Rosen stanął na czele potężnego imperium podobozów, na które składało się ponad sto placówek bardzo zróżnicowanych pod względem pełnionej funkcji. W tym okresie również Gross-Rosen było miejscem przerzutu dziesiątek tysięcy więźniów z obozów ewakuowanych na wschodzie, przy zbliżającym się froncie. Aż do końca 1941 roku do Gross-Rosen kierowani byli wyłącznie więźniowie z innych obozów koncentracyjnych, dopiero potem także bezpośrednio z placówek policyjnych. Więźniowie, zwłaszcza w pierwszym okresie, przed rozbudową systemu podobozów, w większości byli narodowości polskiej, później kierowano do podobozów również tysiące sowieckich jeńców wojennych, W obozie znaleźli się również członkowie ruchu oporu z Francji i innych krajów zachodniej Europy.

Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej

Muzeum powstało w 2005 roku na terenie historycznej lokomotywowni w Jaworzynie Śląskiej. Podstawowe eksponaty to zbiór 34 lokomotywy, 41 wagonów i 8 maszyn warsztatowych. Poza taborem kolejowym muzeum eksponuje także maszynę parową, dźwig, kolekcję motocykli Harley-Davidson, urządzenia dawnej drukarni, zabytkowy komputer Odra, zbiory ikonograficzne, biblioteczne oraz wiele eksponatów związanych z kolejnictwem i jego otoczeniem z zakresu łączności i zabezpieczenia ruchu kolejowego, nawierzchni kolejowej oraz wiele różnych pamiątek i dokumentów. Uruchomiona została makieta kolejowa w skali H0 sterowana autentycznymi urządzeniami zabezpieczenia ruchu kolejowego. W Muzeum otwarto sale ekspozycyjne – Muzeum Zabawkarstwa Samochodowego oraz salę poświęconą historii motocyklizmu na Śląsku, wystawy starych narzędzi stolarskich oraz radioodbiorników, a także uruchomiono Starą Drukarnię.

Muzeum Przemysłu i Techniki - Stara Kopalnia

Muzeum jest usytuowane na terenie byłej kopalni węgla kamiennego "Julia", której początki sięgają roku 1770. Znajdujące się tutaj urządzenia służące do wydobywania węgla, tak długo były eksploatowane, że siłą rzeczy stały się zabytkami. Należą do nich między innymi szyby górnicze, maszyny i inne elementy kopalni. Głównymi elementami zespołu muzealnego stanowią stalowe wieże szybów "Julia" i "Sobótka", które górują nad muzeum. Zostały one zbudowane na przełomie XIX i XX wieku, a osadzone na kilkadziesiąt lat starszych wieżach szybowych. W skład zespołu wchodzą także budynki, gdzie oczyszczano węgiel oraz kotłownie, warsztaty, lampownia, łaźnia i pomieszczenia biurowe. Częścią tego zespołu jest od niedawna również Lisia Sztolnia. Z wszystkich kopalń wałbrzyskich zabudowa powierzchni kopalni "Julia" jest najstarszą i najlepiej zachowanym zespołem zabytkowych budowli przemysłowych z końca XIX wieku i początku XX wieku.